Annonser från BloggPartner

Den Stundande Påsken.



På måndag inleds den årliga påskveckan med Blåmåndagen, sedan fortsätter det med Fettisdagen (äta semla), Dymmelonsdagen (sätta lappar på folks ryggar), Skärtorsdagen (häxorna flyger till Blåkulla), Långfredagen (Jesus fäst på korset, HEMSKT), Påskafton (Godis, Ägg, Påskmat, Leta Påskägg osv.), Påskdagen och veckan avslutas sedan med Annandag Påsk.

Påsk är en av våra riktigt stora högtider.
Då äts det godis och ägg och choklad och marsipan i mängder.
Det dukas upp till en härlig Påskbuffé, liknande Julbordet, med bland annat köttbullar, prinskorv, potatis, sill och Janssons Frestelse och så vidare.
Det ska drickas Påskmust och det ska ätas ägg, som gärna ska handmålas.
Till påsk sätts det upp kycklingar, tuppar, hönor, påskharar häxor.
Ett påskris ska pyntas med fjädrar och ägg och kycklingar och allt mer som man kan tyckas vara påskigt.
Mycket gult och en del lila färger ska det vara.

I min familj håller vi på traditionen att fylla påskägg med godis och sedan får man leta efter det.
Dessa påskägg ska gömmas väl och när man väl sedan hittar ett så får man det.

Jag kommer ihåg att när jag var en tio/elva år så var jag med i en påskäggsletartävling på Ica Maxi stormarknad här i Norrköping.
Man skulle leta efter en plastmugg i någon av affärerna.
Jag valde inne på själva Ica Maxi.
Vid brödavdelningen hittade jag då en sådan mugg.
Så jag tog den och sprang till den jag skulle lämna muggen till.
Blev utfrågad av den som höll i tävlingen.
Sedan fick jag mitt pris.
Ett jättestort påskägg över fyllt med godis.
Då var jag som fångad i en dröm!
Helt magiskt.
Så  mycket godis hade jag aldrig haft i hela mitt liv på en och samma gång.
Yummie.

När det stundar för påsk då känner jag att det är vår.
Påskveckan är en mysig vecka.
MERA PÅSK ÅT FOLKET!






(Bilder hämtade från :
http://borjel6.spaces.live.com
http://treshold.wordpress.com
http://struntlillstrumpa.wordpress.com
http://hallonsaftochrosadrinkar.wordpress.com)

Take Care<3


Comments

Comment Blogpost Here:

Name:
Remember Me?

E-Mail: (It'll Shows Only For Me)

URL/Blogsite:

Comment:

Trackback
RSS 2.0